OCHRONA SYGNALISTÓW (WHISTLEBLOWING)

Od 25 września 2024 r. obowiązują w Polsce nowe przepisy o ochronie sygnalistów. Wynikają one z opublikowanej 24 czerwca 2024 r. w Dzienniku Ustaw ustawy o ochronie sygnalistów, która implementuje do polskiego prawa dyrektywę w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Przedsiębiorstwa powinny przygotować się na tę zmianę, nawet jeśli posiadają już wdrożone procedury składania tzw. zgłoszeń wewnętrznych.

Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, pracodawca zatrudniający ponad 50 pracowników (wliczając w to osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych) ma obowiązek stworzenia kanału, poprzez który możliwe będzie zgłoszenie nieprawidłowości i naruszeń w takich obszarach jak prawo pracy, ochrona konsumentów czy ochrona danych osobowych. Mniejsi pracodawcy nie zostali na razie objęci tą regulacją, ale najpewniej rynek wymusi na nich dobrowolne dostosowanie się do tych podwyższonych standardów.

Właściwe przygotowanie organizacji do ochrony sygnalistów wymaga kompleksowego uregulowania środowiska przyjmowania i postępowania ze zgłoszeniami. W ramach świadczonych usług oferujemy kompleksową i profesjonalną obsługę z zakresu realizacji obowiązków prawnych, w tym obejmującą stworzenie kompletnej wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, dostosowanej do odpowiednich narzędzi teleinformatycznych. Zakres przygotowania niezbędnej procedury uwzględnia m. in. przeprowadzenie konsultacji wewnętrznych, powołanie jednostki odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń, ustalenie kanałów przyjmowania zgłoszeń, przygotowanie środków ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi, powołanie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań następczych, prowadzenie rejestru zgłoszeń, czy też wsparcie w prawidłowym funkcjonowaniu procedury. W ramach naszej oferty dostarczamy rozwiązanie kompleksowe powiązane ze środkami technicznymi służącymi do obsługi zgłoszeń.

OCHRONA SYGNALISTÓW (WHISTLEBLOWING)

Nasze usługi obejmują w szczególności:

  • opracowanie i wdrożenie procedury zgłaszania naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych;
  • kompleksowe doradztwo w aspektach ochrony danych osobowych związanych z ochroną sygnalistów;
  • wsparcie uruchomienia kanału teleinformatycznego do ochrony obsługi zgłoszeń;
  • prowadzenie szkoleń z zakresu działania systemu ochrony sygnalistów.