Jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w twojej firmie?

17/07/2024

24 czerwca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa o ochronie sygnalistów. Nowe przepisy zaczną co do zasady obowiązywać już 25 września 2024 r. (z wyłączeniem regulacji dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które wejdą w życie 25 grudnia 2024 r). Po wejściu w życie nowych przepisów wiele podmiotów będzie miało obowiązek wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych i zapewnienia ochrony sygnalistom zgłaszającym naruszenia. Oznacza to, że podmioty prywatne oraz jednostki publiczne mają zaledwie 3 miesiące na wdrożenie nowych procedur, aby sprostać obowiązkom jakie nakłada na nie ustawa. Niespełnienie wymagań w zakresie ochrony sygnalistów i nieustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych lub ustanowienie jej z istotnym naruszeniami wymogów wynikających z ustawy obarczone jest karą grzywny! Dlatego nie warto ryzykować i czekać z tym do ostatniej chwili. Zobacz, jak możemy pomóc Twojej organizacji w kompleksowym wdrożeniu systemu ochrony sygnalistów.

Kogo obowiązuje ustawa o sygnalistach?

Obowiązki związane z ochroną sygnalistów oraz wdrożeniem procedury zgłoszeń wewnętrznych dotyczą podmiotów publicznych i prywatnych, które na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku zatrudniają co najmniej 50 pracowników – także na innej podstawie niż stosunek pracy w przeliczeniu na pełne etaty. 

Próg ten nie ma zastosowania do podmiotu prawnego, wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska.

Ustawy nie stosuje się do jednostek organizacyjnych gmin lub powiatów liczących mniej niż 10 000 mieszkańców.

Trzy kanały zgłoszeń    

Ustawa o ochronie sygnalistów wyróżnia trzy kanały zgłaszania naruszeń prawa:

  • zgłoszenie wewnętrzne w ramach struktur pracodawcy;
  • zgłoszenia zewnętrzne kierowane do organu publicznego lub organu centralnego (Rzecznik Praw Obywatelskich)
  • ujawnienie publiczne dokonywane za pośrednictwem mediów tradycyjnych czy społecznościowych.

Dla pracodawców kluczowa jest kwestia związana z wprowadzeniem procedury zgłoszeń wewnętrznych, ponieważ procedura zewnętrzna i ujawnienie publiczne, co do zasady pozostają poza sferą wpływu pracodawcy. 

Poza tym, koniecznie jest utworzenie efektywnych kanałów zgłoszeń oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń i realizacja tzw. działań następczych, realizowanych przez uruchomienie procedur wyjaśniających i dochodzeń wewnętrznych.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych     

Procedura zgłoszeń wewnętrznych to dokument określający tryb, w którym sygnaliści dokonują zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowanie przez przedsiębiorcę działań następczych.

Procedura ta powinna określić m.in.:

  • wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego albo podmiot zewnętrzny upoważniony przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;
  • sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę;
  • bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, upoważnioną do podejmowania działań w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia (działania następcze);
  • tryb postępowania z informacjami o naruszeniach zgłoszonymi anonimowo;
  • maksymalny termin na przekazania sygnaliście informacji zwrotnej.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna gwarantować ochronę tożsamości sygnalisty i jego anonimowości, a także eliminować możliwość podejmowania działań odwetowych, czyli działań o negatywnych konsekwencjach dla sygnalisty, który dokonał zgłoszenia.

Wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych powinno być poprzedzone konsultacjami z zakładową organizacją związkową albo przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz podmiotu prawnego, wyłonionymi w trybie przyjętym w podmiocie prawnym, jeżeli nie działa w nim zakładowa organizacja związkowa. 

Procedura zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w podmiocie prawnym.

Kanały zgłoszeń    

Pracodawca jest zobowiązany utworzyć kanały zgłoszeń, które umożliwiać będą sygnaliście realizację jego obowiązków ustawowych. 

Sposób dokonywania zgłoszeń wraz ze wskazaniem dedykowanych do tego narzędzi (np. aplikacji/ formularzy) powinny być opisane w procedurze zgłoszeń wewnętrznych. Pracodawca powinien umożliwić dokonywanie zgłoszeń co najmniej ustnie lub pisemnie. 

Procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych powinny uniemożliwiać nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniać ochronę poufności tożsamości:

  • sygnalisty,
  • osoby, której dotyczy zgłoszenie,
  • oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu.

Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość ww. osób.

Postępowanie wyjaśniające    

Po wpłynięciu zgłoszenia sygnalisty, pracodawca jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa, będącego przedmiotem zgłoszenia. 

Sposób prowadzenia tego postępowania także powinien zostać uregulowany w procedurze zgłoszeń wewnętrznych. 

Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego pracodawca powinien zawiadomić sygnalistę o jego wynikach – co do zasady w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. 

Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie. Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań.

Rejestr zgłoszeń wewnętrznych   

Pracodawca jest zobowiązany prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych, który obejmować powinien następujące dane:

  • numer sprawy;
  • przedmiot naruszenia;
  • dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
  • adres do kontaktu sygnalisty;
  • datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
  • informację o podjętych działaniach następczych;
  • datę zakończenia sprawy.

Pracodawca jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Podmiot zewnętrzny uprawniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych   

Ustawa dopuszcza zaangażowanie w procedurę przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych podmiot zewnętrzny. Wymaga to zawarcia odpowiedniej umowy w celu:

  • powierzenia obsługi przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;
  • potwierdzania przyjęcia zgłoszenia;
  • przekazywania informacji zwrotnej;
  • oraz dostarczania informacji na temat procedury zgłoszeń wewnętrznych z zastosowaniem rozwiązań technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność tych czynności z ustawą.

Umowa z podmiotem zewnętrznym powinna określać szczegółowe prawa i obowiązki podmiotu zewnętrznego związane z przetwarzaniem danych osobowych, o których mowa w szczególności w art. 28 ust. 3 RODO. 

Zawarcie umowy, nie uchyla odpowiedzialności podmiotu prawnego za dochowanie obowiązków określonych w ustawie, w szczególności dotyczących zachowania poufności, udzielenia informacji zwrotnej oraz podjęcia działań następczych.

Ochrona sygnalistów – w czym możemy pomóc?   

Jak widać wdrożenia rozwiązań z ustawy o ochronie sygnalistów do firmy to wieloaspektowy proces, przy którym warto skorzystać z pomocy ekspertów. 

Jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia we wdrożeniu w Twojej firmie przepisów dotyczących ochrony sygnalistów i zarządzania zgłoszeniami – Zespół GGL służy pomocą. Sprawnie i kompleksowo wdrożymy niezbędne regulacje oraz udzielimy bieżącego wsparcia w zakresie systemu ochrony sygnalistów.

Na czym polega nasze wsparcie w zakresie wdrożenia ochrony sygnalistów?   

  • Przeprowadzimy wewnętrzny audyt z zakresu zgodności dokumentacji i wewnętrznych regulacji podmiotu z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony sygnalistów.
  • Przygotujemy niezbędne regulacje, w tym procedurę zgłoszeń wewnętrznych, rejestr zgłoszeń wewnętrznych, upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń sygnalistów.
  • Przygotujemy lub zweryfikujemy umowę z podmiotem zewnętrznym, uprawnionym do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych tak, aby maksymalnie zabezpieczała ona Twoje interesy oraz odpowiadała wymogom poufności oraz ochrony danych osobowych.
  • Udzielimy bieżącego profesjonalnego wsparcia prawnego w zakresie obsługi zgłoszeń sygnalistów oraz podejmowania działań następczych.
  • Udostępniam narzędzie IT, za pomocą którego, sam lub z naszą pomocą, będziesz realizował ustawowe obowiązki.
  • Przeprowadzimy przystępne szkolenia dla osób zatrudnionych w Twojej firmie z zakresu obowiązków i praw wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów. 

 

Autor: radca prawny Jan Hasik

      KONTAKT DO SPECJALISTY

      Jan Hasik

      Jan Hasik

      Jestem radcą prawnym specjalizującym się w doradztwie procesowym dla przedsiębiorstw. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych przed sądami powszechnymi, arbitrażowymi oraz administracyjnymi, a także w zakresie pozyskiwania o rozliczania dotacji unijnych.

      Może Cię zainteresować…